Dviračio matmenų parinkimas

Ypač svarbu perkant naują dviratį – parinkti jį pagal savo ūgį bei svorį. Pamirškite apie plieno, aliuminio ir titano privalumus ar trūkumus. Nekreipkite dėmesio į palyginamuosius testus madinguose dviračių žurnaluose. Už viską svarbiau, kad jums pasirinktas naujas dviratis tiktų pagal Jūsų ūgį bei svorį.Dviračio matmenys turi užtikrinti Jūsų patogią sėdėseną, atsižvelgiant į važiavimo stilių. Tam reikalinga įvertinti daugelį faktorių. Gi dviračio aukštis nustatomas vieninteliu parametru – ilgis vamzdžio esančio po sėdyne – kas labai patogu gamintojams bei pardavėjams.Anksčiau, kai dauguma dviračių buvo plento (arba kelio), viršutinis rėmo aukštis buvo horizontalus. Rėmo geometrija neturėjo daug variantų. Vairo aukštis reguliuojamas (50 – 150 mm), sėdynės vamzdžiai buvo sąlyginai trumpi (100 – 200 mm). Tad ir rėmo dydžių gama nebuvo didelė.Dabar labai išpopuliarėjo vairo kolonėlės Aheadset tipo, vairo aukštis nebereguliuojamas, viršutinis vamzdis kalnų dviračiuose jau ne horizontalus, o sėdynės vamzdžiai būna labai ilgi (300 – 400 mm). Tad dviračio rėmo parinkimas tik pagal vamzdelio, esančio po sėdyne, ilgį – neteko prasmės. Dar daugiau – skirtingi gamintojai įvairiai nustato dviračio ūgį. Ko pasekoje – du skirtingi 18“ dviračiai gali skirtis rėmo aukščiu net keliais coliais!Dėl to, kad daugumos šiuolaikinių dviračių vairo aukštis nereguliuojamas, svarbiau parinkti tinkamą atstumą nuo balnelio iki vairo. Po to taisyklingą kojų padėtį pasieksime reguliuodami balnelį (keičiant jo aukštį bei horizontalumą).Egzistuoja daugybė dviračio gabaritų nustatymo formulių. Bet vienos jų reikalauja sudėtingų antropometrinių matavimų, kitos – pernelyg supaprastintos.Visos formulės ir taisyklės neįvertina pilnai visų individualių anatominių ypatybių bei įpročių, važiavimo stiliaus. Visa tai, galų gale, visas formules daro mažai naudingomis.Iš tikro šiuo metu nėra universalių formulių bei sistemų, kaip tiksliai perskaičiuoti dviračio matmenis. Nuosava patirtis – vienintelis teisingas sprendimas.Bet reikia turėti nors kokį atskaitos tašką. Todėl kaip pavyzdį pateiksime keletą pačių populiariausių dviračio matmenų paskaičiavimo formulių.

Pradžioje paaiškinsime naudojamų dydžių reikšmes:

DVIRATIS:– C– horizontalaus rėmo vamzdžio ilgis (C – projekcijos ilgis).- SS – atstumas nuo balnelio centro iki vairo (horizontalus).- HSS – atstumas tarp balnelio plokštumos ir vairo plokštumos (vertikalus).- H – atstumas nuo centrinės ašies iki balnelio plokštumos.- SIZE – atstumas nuo centrinės ašies iki viršutinio vamzdžio.- SIZE* – atstumas nuo centrinės ašies iki posėdyninio vamzdžio viršaus. Tai – rėmo ūgis. Reikia skirti sąvokas „C – C“ (centre – centre) ir „C – T“ (centre – top).ŽMOGUS:– „TA“ – tarpkojo aukštis. Matuojamas sekančiu būdu. Basomis atsistokite nugara į sieną, kojos pečių plotyje. Paimkite vidutinio storumo knygą kietais viršeliais, priglauskite ją prie sienos per tarpkojį (imituodami dviračio balnelį). Paprašykite pagalbininką nustatyti atstumą nuo grindų iki knygos kraštelio.

Sėdėsenos reguliavimas vyksta keliais etapais sekančia tvarka: rėmo ūgis, balnelio aukštis, vairo aukštis, vairo iškyšos ilgio nustatymas, balnelio horizontalumo nustatymas ir, galimas variantas, viskas iš pradžios.

Rėmo aukščio nustatymas.

Paprasčiausias būdas (SIZE). Lygioje vietoje atsistokite taip, kad viršutinis rėmo vamzdis būtų tarp kojų. Išmatuokite atstumą nuo tarpkojo iki to vamzdžio.Plentiniam dviračiui šis atstumas: 25 – 75 mm.Krosiniam kalnų dviračiui: 100 ÷ 200 mm.2. Nesudėtinga formulė.Plento dviračiui. SIZE (C – C) = 0.65*TA arba SIZE (C – T) = 0.67*TA.Kalnų dviračiui. Nuo SIZE (C – T) = 0.67TA – 100mm. iki (C – T) = 0.67*TA – 120 mm.Reikia prisiminti, kad šiuolaikinį kalnų dviratį svarbiau parinkti pagal atstumą „B“ (nuo balnelio iki vairo), nes balnelio aukščio reguliavimas galimas dideliu intervalu, o vairo aukštis dažniausiai būna stabilus.

Balnelio aukščio nustatymas

Balnelio aukščio nustatymas (matmuo „H“). Žemiausiame taške koja turi būti tiesi. Viršutiniame taške šlaunis turi būti lengvai palinkus arba horizontali.

Švaistiklių ilgis

Jei Jums reikalingas klasikinis plentinis rėmas sekančių matmenų:- 54 cm ir mažiau – tai švaistiklis 170 mm.- 55 – 61 cm – tai švaistiklis 170 – 172 mm.- 62 cm – tai švaistiklis 172.5 – 175 mm.Kalnų dviračiui švaistiklio ilgis turi būti 2.5 – 5 mm ilgesnis nei plentiniam . Jei Jūsų koja sąlyginai trumpa, tai ir švaistiklis reikalingas kiek trumpesnis.

Balnelio horizontalumo nustatymas

Balnelio horizontalumas užfiksuojamas tokiu būdu: švaistikliui esant horizontalioje padėtyje – vertikali linija, pravestas nuo kelio sąnario nedidelio išsikišimo turi eiti per kojos piršto sąnarį (kuris savo ruoštu turi būti tiksliai ant pedalo ašies).Nesistenkite pedantiškai to siekti. 20 – 30 mm paklaida neturės didesnės reikšmės.Žmonėms, kurių kojos gana ilgos, kelio sąnarys bus gerokai priekyje pedalo ašies.

Balnelio plotis

Daugelis  dviratininkų neįvertina balnelio pločio parinkimo svarbos. Neteisingai parinktas balnelio plotis gali sukelti rimtų problemų: pritrynimai, skausmai dubens srityje ir t. t.Balnelio pločio parinkimo principas labai paprastas – žmogus turi stebėti, remdamasis į balnelį dubens kaulų sėdimaisiais kauburiais. Problema tame, kad mažai kas žino, kaip teisingai nustatyti atstumą tarp sėdimųjų kauburių. Reikalas tame, kad storas minkštųjų audinių sluoksnis, kuris dengia dubens kaulus ir yra labai judrus, trukdo šį atstumą išmatuoti liniuote.Medicinos mokslų daktaras V. Belickis rekomenduoja sekantį metodą. Pripilkite pilną dubenį smėlio, pastatykite šį indą ant kėdės ir atsisėskite į smėlį. Smėlyje liks atspaudas. Išmatuokite atstumą tarp pačių giliausių įspaudų, kurias paliko sėdimieji kauburiai. Dabar Jūs pasiruošęs tinkamai pasirinkti balnelį. Iš vienos pusės – balnelis neturi prasmegti tarp sėdimųjų kauburių. Iš kitos pusės – jis neturi būti pernelyg platus. Tai yra – sėdimieji kauburiai turi būti ties galiniu balnelio kraštu.Reikia prisiminti, kad moterų klubai platesni už vyrų vidutiniškai 1 – 3 cm, todėl Joms reikalingi platesni balneliai

Vairo aukščio nustatymas

Nustatant vairo aukštį („HSS“), reikia atkreipti dėmesį į sekančius duomenis:- lenktynės – balnelis aukščiau už vairą 50 – 100 mm ir daugiau.- „agresyvus turizmas“ – balnelis aukščiau už vairą 20 – 60 mm. Pagyvenusiems žmonėms – balnelis vairo aukštyje (arba net balnelis truputį žemiau).- lengvi pasivažinėjimai – balnelis vairo aukštyje arba  truputį žemiau.

Vairo iškyšos ilgis

Atstumas „SS“, kuris ir lemia vairo iškyšos ilgį – gana sunkiai nustatomas.Deja nėra net paprastos formulės, kaip apskaičiuoti šį atstumą. Dar daugiau – šis matmuo turi daugybę variantų. Jis priklauso nuo važiavimo stiliaus, anatominių lenktynininko ypatybių, įpročių ir t. t. ir nustatoma: tai horizontalaus rėmo vamzdžio ilgio („C“) ir iškyšos ilgio suma.Vieninteliu patarėju gali būti tik Jūsų nuomonė, patirtis. Galima duoti tik keletą bendrų patarimų.Kuo Jūsų važiavimo stilius agresyvesnis, intensyvesnis, artimesnis varžybiniam – tuo sėdėsena žemesnė, labiau palinkusi. Tuo metu alkūnės turi būti lengvai sulenktos (niekada negali būti visiškai tiesios), raumenys lengvai atpalaiduoti.Galima rekomenduoti keletą vairo iškyšos (dydis „SS“) nustatymo būdų:1) Atstumas nuo balnelio priekinio krašto iki vairo = nuotoliui nuo alkūnės iki vidurinio piršto galiuko (+/- 2 cm).2) Plentui. Žemoje sėdėsenoje alkūnės sulenktos 65 – 70. Atstumas nuo alkūnės iki kelio (viršutiniame taške) 25 – 50 mm.

Turistinė sėdėsena ant kalnų dviračio.

Dviračių turistui be efektyvių galios perdavimo ir aerodinaminių savybių, taip pat labai svarbu sėdėsenos patogumas bei komfortabilumas. Tai suprantama. Viena – pralėkti lenktynėse 1 – 2 valandas ir visai kas kita, praleisti balnelyje visą dieną (ar net keletą savaičių), be to dar ir grožėtis gamtovaizdžiais.Žinoma, kad patogi ta sėdėsena – prie kurios pripratai. Bet jei Jums tik teks priprasti ar pataisyti sėdėseną, tai šios rekomendacijos gali būti naudingos.Kuo aukštesnė kalnų dviračio klasė, tuo žemesnė (labiau ištęsta)sėdėsenos geometrija. Lenktynių logika reikalauja žemesnės, agresyvesnės sėdėsenos. Gi laisvalaikio pasivažinėjimui – viskas atvirkščiai. Štai čia mes susiduriame su prieštaravimu besirenkant dviratį sportiniam (agresyviam) turizmui. Turizmui sėdėsena neturi būti labai žema, kitaip greit pavargs kaklas, juosmuo. O ir gėrėtis gamta patogiau „sėdint“ o ne „gulint“.

Reikia taip pat žinoti, kad kuo aukštesnė dviračio klasė, tuo žemesnis iškyšos pakilimo kampas, o pati iškyša ilgesnė.Dauguma šiuolaikiškų kalnų dviračių turi vairo kolonėlę be sriegio („aheadset“ tipo, diametrai 1 1/8“ ir 1 1/4“), iškyšos aukštis reguliuojamas menkai (5 – 15 mm) žiedų pagalba. Ši aplinkybė verčia ypač kruopščiai parinkti patogų dviratį.Reikia vengti klaidų. Neverta įsigyti dviračio aukštu rėmu, norint sumažinti atstumą „HSS“. Ilgės viršutinis vamzdis, ilgės iškyša – ir Jūs, kiek bebelsite vairą, vis tiek atsirasite „gulimoje“ padėtyje. Padėtį dar paglogins tai, kad jums dar sunkiau bus siekti vairą, lyginant su žemesnio ūgio rėmo dviračiu. To pasekmė – leidžiantis stačia nuokalne, norint perkelti kūną už balnelio, Jums neužteks rankų ilgio pasiekti vairą.Lyginant skirtingų firmų rėmų generacijas matome, kad dauguma jų gamina beveik vienodus rėmus atitinkamoje klasėje.

Dar viena ypatybė – pailginta pagrindinio trikampio geometrija. Rėmas tampa ilgesnis, o kad galėtume pasiekti vairą – dedama trumpesnė iškyša. Sumoje – matmuo „C“ pasilieka praktiškai toks pat. Tokios konstrukcijos privalumas – geriau įveikti posūkius.Ką daryti, jei turėti lenktyninį (racing) dviratį, bet su aukštesne sėdėsena? Turime keletą variantų.

1). Pakeisti iškyšą trumpesne, arba su didesniu kėlimo kampu. Galime naudoti lenktą vairą (Down Hill) 60 – 70 cm. Jei jis trukdo siaurose vietose – galime šiek tiek patrumpinti. Turizmui (o ir apskritai) – toks vairas žymiai patogesnis už tiesų. Šį vairą sukdami apie jo ašį, Jūs turite dar keletą variantų derindami savo sėdėseną.

2). Palikti viską kaip yra ir per kančias, kaklo skausmus priprasti prie standartinės sėdėsenos. Tiesa tada be savo priekinio rato ir gabalėlio kelio, Jūs vargu ar ką daugiau pamatysite. Bet pripratę, Jūs pajausite dinaminius judėjimo privalumus.

3). Pigus žemos klasės dviratis. Aukštą komfortabilią sėdėseną garantuoja dviračio konstrukcija. Šie modeliai turi standartinę „srieginę“ vairo kolonėlę, kas leidžia vairo aukštį reguliuoti dideliu atstumu

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *